fredag 1 december 2017

KAOS

Mitt förra inlägg skapade lite ramaskri i en av alla mamma grupper jag är med i på facebook. Jag är numera utkastad därifrån för i "det heliga jävla moderskapet" får man visst bara vara med om man hatar sina barn. (Ja det är bitterheten som talar och jag vet att det inte stämmer, sitt ner i båten kära du).

Men jag tänkte ändå förtydliga lite saker. När du läser mina inlägg så släng på en stadig nypa salt. Jag skriver för att väcka känslor. Jag överdriver friskt och slänger mig med kraftiga uttryck för att läsaren ska hoppa till.

Mitt främsta mål när jag skriver inlägg om mina åsikter och tankar kring barn och barn uppfostran är väl att få läsaren att stanna upp och ställa sig några frågor.

1. Stämmer detta in på mig?
2. Är jag nöjd med hur min situation ser ut?

Tydligen får man inte uttrycka sina åsikter utan att döma de som inte tycker eller gör lika. Det stämmer ju inte. Självklart tycker jag att alla ska tycka och göra som mig för det är vad jag tror är bäst. Sen gör alla det som de tror är bäst och det är säkert bäst för dem. Hade jag inte tyckt att mina åsikter och sätt var bäst hade jag haft andra åsikter och sätt.

Kom också ihåg för guds skull att Ella är 3 månader och vi är en mysig liten bebis bubbla. Återkom när Ella är i trotsåldern så kanske jag längtar till att jobba heltid. Eller så tycker jag fortfarande om att vara med henne då. Men när andra mammor slänger sig med saker som "jag tycker inte det är speciellt kul att vara med mina barn" då går mitt hjärta i tusen bitar.

Jag ifrågasätter faktiskt också varför man skaffat barn om man inte ens vill vara med dem. Sen fattar väl jag att alla inte kan vara hemma 24/7 men jag tror de flesta skulle kunna få nån timme till med sina barn om man flyttade om lite.

Mitt perspektiv är ju också att Ella har bara en förälder. När man är 2 föräldrar så kan ju den ena föräldern jobba mycket och den andra är hemma lite mer. Så funkar det inte i mitt liv. Jobbar jag och är hemifrån mycket är Ella utan sin förälder.

Det jag främst tycker är att jag tycker att 6-timmars arbetsdag vore så jävla mycket rimligare. Hela kapitalist samhället bygger ju typ på att du ska hem och sova sen direkt till jobbet igen. Jag tycker hela strukturen skulle vart byggd för att vi ska kunna spendera mer tid med våra familjer.

Jag kanske bara grävde min grav lite djupare nu vad fan vet jag, känner du dig påhoppad och blir lack så kanske du känner dig träffad och borde fundera över dina val i livet.

Puss på er!


7 kommentarer:

  1. Om en vill vara dömande så är inte "Det heliga jävla moderskapet" rätt grupp. Alldeles oavsett om en gör det för att provocera eller inte. Det finns helt enkelt zoner där mammor är fredade här i världen - även mot mammaskammande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har som sagt aldrig velat döma någon. Men det var uppenbart fel forum för att diskussion också!

      Radera
    2. Att du inte vill döma någon är ytterst otydligt. Snarare framstår det som att döma är ditt mål. Så kanske ska du fundera på hur du säger saker, inte bara var du säger dem.

      Radera
    3. Okej eller så är det dags för folk att förstå att bara för att jag har en åsikt så betyder inte det att jag dömer andra för att de är av en annan åsikt. Jag har aldrig påstått att jag tycker någon är en dålig mamma eller dålig förälder eller dålig människa för att hen inte tycker eller gör som jag. Jag har svårt att förstå folk som väljer annorlunda än mig ibland men därför är det fint att kunna diskutera saker så kanske förståelsen för andra skulle öka.

      Radera
  2. "Jag menar om man har stora mål med sin karriär och jobbar skit mycket, varför ska du ens skaffa barn då?"
    "Du spenderar alltså mer tid på jobbet (än med dina barn). Det är HELT SJUKT."

    Om du inte avser att vara dömande med det du skriver så kanske du ska undvika att vara dömande i det du skriver.

    Självklart får du tycka och tänka precis hur du vill. Du får till och med vara dömande. Däremot får du inte vara dömande precis var du vill - inte ens om du egentligen inte menar att vara dömande.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Med det så menar jag att det är helt sjukt att normen i samhället är att när man jobbar heltid är man mer på jobbet än med sin familj. Då dömer jag hela strukturen i såfall. Sen fattar jag helt ärligt inte varför man vill skaffa barn när man har stora karriär mål som kräver mer än heltid för att uppnå. Där kanske jag dömer då fine. Summan är ju att den gruppen var fel forum för den typen av diskussion och det är helt rätt.

      Radera
  3. Håller med dig angående 6 h arbetsdag! Önska också att man kunde ha mer tid med sin familj! Jag vill hellre ha mer tid med min flicka än att ha mer pengar i fickan! /Malin E

    SvaraRadera

Utvecklingsfaser, dålig sömn och en mammas sorger.

Hej! Det är länge sedan jag skrev här. Utvecklingsfaserna går i ett och mitt fokus har varit begränsat till vår vardag. Jag har inte haft u...